Podsumowanie Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji
W tym roku, w dniach 17 – 24. 10. 2017 r. nasza szkoła włączyła się w obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. Działania podejmowane w bieżącym roku skierowane były do uczniów, nauczycieli i rodziców. Ich celem było poszerzenie wiedzy na temat objawów dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, oraz sposobów pracy
z dziećmi mającymi specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Organizacją i koordynacją przedsięwzięcia zajmowała się pani pedagog Justyna Goleń przy współpracy z nauczycielami. W ramach tego wydarzenia w szkole wiele się działo. Patronem obchodów był H. Ch. Andersen.
- W trakcie trwania Tygodnia Świadomości Dysleksji czytano baśni Andersena – sławnego baśniopisarza z dysleksją w świetlicy szkolnej;
- Wychowawcy klas czytali z dziećmi wybrane baśni Andersena podczas zajęć wychowawczych;
- Na podstawie odczytanych baśni, w klasach młodszych na zajęciach z wychowawcą powstawały prace plastyczne oddające wartości płynące z lektury;
- Trwała akcja „Dzieci czytają dzieciom”, podczas której uczniowie wszystkich klas mieli okazję wysłuchać baśni H. Ch. Andersena, czytanych przez koleżanki i kolegów z kl. VI i VII. Uczniowie: Aleksandra Redlicka, Katarzyna Kuziemska, Weronika Kwiatkowska, Daria Ciupa, Maria Męcina, Patrycja Rogalska, Eryk Felak, Martyna Gromek i Katarzyna Kwiatkowska zapoznali klasy I-VII, zerówkę oraz grupy przedszkolne z następującymi baśniami: „Latający kufer”, „Świniopas”, „Krasnoludek”, „Dziewczynka z zapałkami”;
- Opracowano gazetkę tematyczną przedstawiającą postacie znanych osób, które dotknął problem dysleksji;
- Zorganizowano „Dzień baśniowych bohaterów”. W tym dniu dzieci z klas I-III i grupy zerowej przebrały się za ulubionych bohaterów z baśni i zaprezentowały swoje stroje.
- Na stronie internetowej szkoły zamieszono informacje na temat dysleksji oraz wskazówki dla rodziców i nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem dyslektycznym;
- Na szkolnej tablicy ogłoszeń wywieszona została informacja dla rodziców odnośnie oferty badań w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
- Rodzice zainteresowani problemem dysleksji mieli możliwość konsultacji
z pedagogiem szkolnym; - Na bieżąco odbywały się także apele związane z działaniami szkoły w tym tygodniu;
- Odbył się konkurs dla uczniów klas II-III pt. „Mistrz przepisywania”. Zadaniem uczniów było przepisanie z tablicy przygotowanego tekstu. Był to fragment baśni Andersena pt. „Stokrotka”. Aby zyskać miano szkolnego mistrza przepisywania należało przepisać tekst bezbłędnie.
W tym roku mistrzami przepisywania zostali następujący uczniowie:
Julia Nowakowska kl. II
Milena Zakrzewska kl. III
Zuzanna Kielak kl. III
- Dla uczniów klas III-V odbył się konkurs literacki pt. „Jesienna rymowanka”. Zadaniem uczestników konkursu było ułożenie rymowanego wiersza o tematyce związanej z jesienią.
Laureatami konkursu zostali:
I miejsce: Maria Iwańska kl. III
II miejsce: Anna Przyborek kl. III
III miejsce: Klaudia Dziubińska kl. III
Wyróżnieni uczniowie to:
Patryk Sosiński kl. III
Wiktoria Szczur kl. III
- Na szkolnym korytarzu pojawiły się gazetki z pracami uczestników konkursów „Mistrz przepisywania” i „Jesienna rymowanka”.
- Klasa III zorganizowała wewnątrzklasowy konkurs poetycki pn. Interpretacja wiersza Wandy Chotomskiej „Dzień dobry, panie Andersenie”. Dzieci miały za zadanie odczytać pięknie wiersz według własnej interpretacji.
Za zajęcie I miejsca dyplomy otrzymali:
Zuzanna Kielak
Maja Łapińska
Wiktoria Szczur
Za zajęcie II miejsca dyplomy otrzymali:
Klaudia Dziubińska
Jakub Seliga
Kacper Lesiak
Za zajęcie III miejsca dyplomy otrzymali:
Magdalena Stasiak
Maja Redlicka
Maria Iwańska
Wszystkie podjęte działania spotkały się z ogromnym zainteresowaniem. Wszyscy świetnie się bawili. Nasz Tydzień Świadomości Dysleksji zakończył się rozdaniem dyplomów dla zwycięzców konkursów. Serdecznie gratulujemy!