Podsumowanie Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji

W tym roku, w dniach 17 – 24. 10. 2017 r. nasza szkoła włączyła się w obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. Działania podejmowane w bieżącym roku skierowane były do uczniów, nauczycieli i rodziców. Ich celem było poszerzenie wiedzy na temat objawów dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, oraz sposobów pracy
z dziećmi mającymi specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Organizacją i koordynacją przedsięwzięcia zajmowała się pani pedagog Justyna Goleń przy współpracy z nauczycielami. W ramach tego wydarzenia w szkole wiele się działo. Patronem obchodów był H. Ch. Andersen.

  • W trakcie trwania Tygodnia Świadomości Dysleksji czytano baśni Andersena – sławnego baśniopisarza z dysleksją w świetlicy szkolnej;
  • Wychowawcy klas czytali z dziećmi wybrane baśni Andersena podczas zajęć wychowawczych;
  • Na podstawie odczytanych baśni, w klasach młodszych na zajęciach z wychowawcą powstawały prace plastyczne oddające wartości płynące z lektury;
  • Trwała akcja „Dzieci czytają dzieciom”, podczas której uczniowie wszystkich klas mieli okazję wysłuchać baśni H. Ch. Andersena, czytanych przez koleżanki i kolegów z kl. VI i VII.  Uczniowie: Aleksandra Redlicka, Katarzyna Kuziemska, Weronika Kwiatkowska, Daria Ciupa, Maria Męcina, Patrycja Rogalska, Eryk Felak, Martyna Gromek i Katarzyna Kwiatkowska zapoznali klasy I-VII, zerówkę oraz grupy przedszkolne z następującymi baśniami: „Latający kufer”, „Świniopas”, „Krasnoludek”, „Dziewczynka z zapałkami”;
  • Opracowano gazetkę tematyczną przedstawiającą postacie znanych osób, które dotknął problem dysleksji;
  • Zorganizowano „Dzień baśniowych bohaterów”. W tym dniu dzieci z klas I-III i grupy zerowej przebrały się za ulubionych bohaterów z baśni i zaprezentowały swoje stroje.
  • Na stronie internetowej szkoły zamieszono informacje na temat dysleksji oraz wskazówki dla rodziców i nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem dyslektycznym;
  • Na szkolnej tablicy ogłoszeń wywieszona została informacja dla rodziców odnośnie oferty badań w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
  • Rodzice zainteresowani problemem dysleksji mieli możliwość konsultacji
    z pedagogiem szkolnym;
  • Na bieżąco odbywały się także apele związane z działaniami szkoły w tym tygodniu;
  • Odbył się konkurs dla uczniów klas II-III pt. „Mistrz przepisywania”. Zadaniem uczniów było przepisanie z tablicy przygotowanego tekstu. Był to fragment baśni Andersena pt. „Stokrotka”. Aby zyskać miano szkolnego mistrza przepisywania należało przepisać tekst bezbłędnie.

W tym roku mistrzami przepisywania zostali następujący uczniowie:

Julia Nowakowska kl. II

Milena Zakrzewska kl. III

Zuzanna Kielak kl. III

  • Dla uczniów klas III-V odbył się konkurs literacki pt. „Jesienna rymowanka”. Zadaniem uczestników konkursu było ułożenie rymowanego wiersza o tematyce związanej z jesienią.

Laureatami konkursu zostali:

I miejsce: Maria Iwańska kl. III

II miejsce: Anna Przyborek kl. III

III miejsce: Klaudia Dziubińska kl. III

Wyróżnieni uczniowie to:

Patryk Sosiński kl. III

Wiktoria Szczur kl. III

  • Na szkolnym korytarzu pojawiły się gazetki z pracami uczestników konkursów „Mistrz przepisywania” i „Jesienna rymowanka”.
  • Klasa III zorganizowała wewnątrzklasowy konkurs poetycki pn. Interpretacja wiersza Wandy Chotomskiej „Dzień dobry, panie Andersenie”. Dzieci miały za zadanie odczytać pięknie wiersz według własnej interpretacji.

Za zajęcie I miejsca dyplomy otrzymali:

Zuzanna Kielak

Maja Łapińska

Wiktoria Szczur

         

Za zajęcie II miejsca dyplomy otrzymali:

 Klaudia Dziubińska

 Jakub Seliga

Kacper Lesiak

 

            Za zajęcie III miejsca dyplomy otrzymali:

 Magdalena Stasiak

 Maja Redlicka

 Maria Iwańska


Wszystkie podjęte działania spotkały się z ogromnym zainteresowaniem. Wszyscy świetnie się bawili. Nasz Tydzień Świadomości Dysleksji zakończył się rozdaniem dyplomów dla zwycięzców konkursów. Serdecznie gratulujemy!