Wizyta Teatru "Kurtyna"
Dnia 28 listopada 2017 r. naszą szkołę odwiedził krakowski teatr „KURTYNA”. Dla klas I-III, grupy zerowej i grup przedszkolnych odbył się spektakl profilaktyczny pt. „Tu rządzi kot”. Spektakl opowiadał o tym, jak wspaniale jest odkrywać, że świat może być miejscem, którego będziemy mądrymi i szczęśliwymi mieszkańcami, cieszącymi się szacunkiem i uznaniem innych. Tytułowy bohater, spragniony wiedzy i dociekliwy kot powiedł widzów przez zabawną i pouczającą opowieść
o wytrwałości, pracowitości, byciu uczciwym i sprawiedliwym. Przedstawienie miało na celu uświadomienie dzieci, że złość czyni nas słabymi, a korzystanie z rad opiekunów pozwala na to, by dobro i prawda dawały nam szczęście.
„Tu rządzi kot” to barwne, wypełnione muzyką przedstawienie, które w uroczy, zabawny, a zarazem prosty sposób dało dzieciom możliwość poznania i zrozumienia podstawowych procesów społecznych, oraz wypracowania właściwego wobec nich modelu zachowania.
Przedstawienie zawierało następujące wartości wychowawczo-profilaktyczne:
- profilaktykę zachowań ryzykownych (zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa
w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji
zagrożenia, dobre i złe strony Internetu, niebezpieczeństwa użycia łatwo dostępnych lekarstw
i używek, kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki
i zabawy),
- edukację zdrowotną (kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie, kształtowanie umiejętności analizy zjawisk przyrodniczych),
- relacje – kształtowanie postaw społecznych (kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności właściwego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki, kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej, przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi, empatia i szacunek dla słabszych, pokora wobec autorytetów),
- wdrażanie kultury - przywiązania do wartości, właściwych norm i wzorców zachowań (komunikacja w różnych sytuacjach społecznych, język i kultura wypowiedzi, odróżnianie dobra od zła, zapobieganie dyskryminacji, szacunek do pracy i nauki, podtrzymywanie własnej wartości i uznanie dla ciekawości poznawczej, różne formy wyrażania emocji).
Uczniowie klas IV-VII mieli natomiast możliwość uczestniczyć w warsztatach na temat skutecznych technik uczenia się.
Znajomość technik efektywnego uczenia się pomaga dzieciom szybciej i skuteczniej opanować wymagany materiał. Techniki te usprawniają pamięć, koncentrację, sprawiają, że materiał jest lepiej i na dłużej zapamiętywany, ponadto czynią naukę przyjemniejszą. Techniki wspomagające uczenie można wykorzystywać przy nauce zarówno przedmiotów humanistycznych jak i ścisłych.
W trakcie warsztatu poruszono temat pracy nad pamięcią i koncentracją, uczniowie dowiedzieli się, czym są mnemotechniki i jak mogą im pomóc w codziennej nauce, poznali najskuteczniejsze strategie uczenia się, uczyli się efektywnie przygotowywać do nauki i lepiej planować proces uczenia.